kolmapäev, 21. jaanuar 2015

Millega ma täidan oma pea?

See on lugu minu kogemusest. See võib tunduda Sulle natuke äärmuslik, kui Sa pole varem nii mõelnud. Aga on Sinu valik, kas Sa võtad seda juttu tõepähe, ei usu üldse või katsetad järgi, kas see on tõde Sinu jaoks. See on lugu rahust ja vaikusest ja ühtlasi kõigest sellest, mis ei ole rahu ja vaikus.

Kui ma hakkasin oma mõtteid jälgima ja teadvustama seda, mis mu sees ja peas toimub, siis märkasin midagi, mis on väga loogiline, aga millele ma ei olnud varem tähelepanu pööranud. Nimelt - minu peas on täpselt see, mida ma sinna panen. Ja see on seal väga kaua. Kõik, mis sisse panen, sisse ka jääb. Mis seal siis on? Muidugi kõik, mida ma igapäevaselt kogen - olukorrad, suhtlus teiste inimestega, kogu päeva jooksul kogutud info. Aga ma avastasin, et seal on veel väga palju muud, millel polegi nagu minu eluga üldse pistmist. Seal oli igasugust infot ja mälestuskilde erinevatest filmidest; loetud ja vaadatud uudistest; kõigest, mida ma arvuti ja Interneti vahendusel teinud ja vaadanud olin; kõigest, mida lugenud ja kuulanud olin. Näiteks avastasin end söömise ajal mõtlemast vaadatud filmile ja nähtut põhjalikult analüüsimas. Ma olin tõsiselt üllatunud ja tundsin midagi sellist, et hei, see pole ju minu elu! Kas ma ikka tõesti pean praegu mõtlema sellele, kas Mary armastab Matthew`d või mitte? Kuidas see minusse puutub ja mida muud kasulikumat ma saaks selle ajaga teha? Või näiteks avastasin mingi hetk, et olen ärritunud ja pahane ning põhjuseks on uudis, mida olin paar päeva tagasi lehest lugenud. Kusjuures ma ei vaadanudki väga palju telekat ja ei lugenud nii palju uudiseid. Aga ma sain aru, et ka see natuke jätab teadvusesse sügava jälje ja mõjutab minu mõtteid ja tundeid veel pikalt tagantjärgi. Ma hakkasin tähelepanelikumalt jälgima, mis mu peas toimub ja märkasin, et nii see tõesti on - kõik, mis ma sinna sisse panen, ka sisse jääb.

Ehk siis, kui ma panen oma teadvusesse erinevate kanalite läbi palju uudiseid, siis kõik need uudised seal ka sees on, ükskõik kui olulised või ebaolulised need minu jaoks on või mis tundeid minus tekitavad. Enamjaolt kajastatakse ikka kahjuks negatiivseid uudiseid, nii et siis ma panengi oma pähe üsna palju negatiivset. Kui ma vaatan või loen midagi, mis tekitab minus hirmu ja õudu, siis täpselt seda ma enda sisse panengi. Kui ma loen palju puudust kannatavatest inimestest, haigustest, hädadest, vaesusest, siis kogu seda puudust ma oma pähe panengi. Kui ma veedan pikalt aega erinevatel Interneti lehekülgedel surfates või näiteks Facebookis, siis ma võin avastada, et mu peas on tohutult mõtteid kõige seal nähtu kohta, isegi, kui kõik see minu jaoks oluline polnudki. Sama kehtib muidugi ka muu kui ainult erinevate meediakanalite kohta. Kui ma mõtlen tihti teistele inimestele, nende eludele ja muredele või enda muredele, siis täidan oma pead mureenergiaga. Mida rohkem ma mõtlen enda valusatele kogemustele või läbielamistele, seda enam aktiveerin neid mõtteradasid ja seda kergemini kerkivad edaspidi need mõtted esile. Kuidas see Sulle tundub? Minu jaoks kõlab see nagu päris suur hunnik pahna, mida mul vaja pole...ja kuskil seal kõige selle all on ju minu enda elu, minu unistused, ilusad mõtted ja lennukad ideed. Küll oleks tore, kui ma saaks neile sama palju tähelepanu pöörata kui kõigele sellele muule, mis ei pruugi minu elu üldse puudutada.

Mida siis teha? Sa ei pea lõpetama kogu meedia tarbimist või üldse mille iganes vaatamist, lugemist, kuulamist. Küll aga võid Sa jälgida, mis see on, mida Sa oma pähe paned ja mis tundeid see Sinus tekitab. Kas see kaob või jätab jälje? Kui kaua see jälg kestab ja kuidas see Sinu enesetunnet ja mõtteid mõjutab? Kui suure ajast Sa tegeled selle sisse võetud info tarbimise, analüüsimise ja seedimisega? Kas Sa saad valida, mida sa oma pähe paned?

Mida siis panna oma pähe? Midagi läheb sinna kogu aeg, terve päev otsa. Juba palju infot kõigest sellest, mida me teeme niisamagi, kellega suhtleme, kus oleme. Tundub, et seda infot on tõesti juba väga palju ja juurde tahaks panna hästi ettevaatlikult - seda, mida tõesti on vaja ja mis head enesetunnet tekitab. Head enesetunnet tekitab näiteks oma unistustele mõtlemine või veel parem - nende suunas millegi ärategemine! Head enesetunnet tekitab üldse ilusate mõtete mõtlemine enda elust ja tulevikust ja kui on vaja kangesti teistele mõelda, siis ilusate mõtete mõtlemine ka teiste kohta. Kuidas kõik läheb hästi kõigi jaoks, isegi kui see hetkel veel nii ei ole. Mõelda võib ju ikka ilusasti. 

Pähe võib alati ka panna vaikust, sest vaikust on seal tõesti väga vähe. Mulle tundub, et vaikust on sinna kõige rohkem vaja panna. Kuidas panna pähe vaikust? Mediteerides, joogat tehes, looduses viibides, rahulikku muusikat kuulates, mittemidagi tehes ja lihtsalt lebades, keskendunult lapsega mängides. Või siis tegelikult mida iganes keskendunult tehes, nii et ei mõtle, vaid kogu tähelepanu on sellel tegevusel. Nii võib iga tegevus meditatsioon olla - ka näiteks söögi valmistamine ja söömine, toolil istumine, kõndimine, auto juhtimine, lume rookimine või midagi muud. Kui suuta hoida tähelepanu kehal, keha aistingutel ja oma liigutustel seda asja tehes. Seda ei saa päev otsa teha, sest kõike muud on ka ju vaja teha ja vahepeal on ikka mõelda ka vaja, asjalik olla, planeerida. Saab aga võtta iga päev väikese aja, kas või ainult 15 minutit, et panna oma pähe teadlikult vaikust, mis iganes viisil Sinule sobib. Võib-olla lihtsalt lebades ja kuulates oma hingamist. Eriti hea oleks seda teha juhul, kui Sa tunned, et Sul on kogu aeg väga kiire või on palju stressi ja pinget. Kui Sa tahad, et Su elus oleks rohkem rahu, siis parim viis seda soovi täita, on hakata iseenda sisse tasapisi rohkem rahu tekitama.

Kui Sa paned oma teadvusesse rahu, siis seal ongi rahu. Kui Sa paned oma teadvusesse mis iganes kujul mitterahu, siis seal ongi mitterahu. Ja seda, mis sisse on pandud, on välja saada märksa keerulisem, kui lihtsalt jätta see sisse panemata.

~Nele

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar